KEMENTERIAN KEWANGAN MALAYSIA

KEMENTERIAN KEMAJUAN LUAR BANDAR DAN WILAYAH MALAYSIA

FELCRA Berhad - Lembaga Penyatuan dan Pemulihan Tanah Persekutuan (FELCRA) telah ditubuhkan pada tahun 1966. Matlamatnya ialah untuk membangunkan sektor luar bandar dengan membantu penduduk-penduduknya menyertai aktiviti-aktiviti ekonomi negara dan seterusnya meningkatkan taraf hidup dan nilai kehidupan mereka. Mulai 1 September 1997, semasa dikorporatkan, FELCRA Berhad telah ditukar nama kepada FELCRA Berhad dan statusnya telah bertukar dari sebuah Badan Berkanun kepada sebuah Syarikat milik penuh Kerajaan.

gambar bot

gambar bot

KAKITANGAN FELCRA BERHAD KAWASAN PULAU BANGGI 2014

Encik Abdul Jabar Bin Tomin - Pengurus Kawasan

Encik Idris Bin Mohamed Yasin - Pen. Eks. Kanan Ladang

Encik Zainon Bin Yahya - Ketua Kerani

Encik Hasanul Isyraf Bin Yahya- Pen. Eks Kanan Ladang

Encik Mohd Noor Faiez Bin Ahmad - Penyelia Ladang

Encik Mohamad Jaini Bin Musli - 5P

Encik Adly @Adey Bin Haji Arang - Penyelia Ladang

Puan Siti Nurlela Binti Ramlee - Kerani Pentadbiran

Cik Nurjarianawati Binti Jahari - Kerani GPS

Encik Nik Fairol Azizan Bin Jusoh - Penyelia Ladang

Encik Mohd Zayani Zuhairi Bin Maiji - Penyelia Ladang

Encik Mohd Noh Bin Daim - Penyelia Ladang

Encik Kassim Bin Mat Salleh

Encik Yusup Bin Sakai - Pemandu Ladang

Encik Mohd Surun Bin Zainal - Pemandu Ladang

Encik Majiran Bin Pajiji@Ejih - Pemandu Ladang

Encik Siun Bin Haji Unaini - Pemandu Ladang

Encik Mohd Rahim Bin Haji Mahijudin - Pemandu Ladang

Encik Abdul Rahim Bin Ending - Pemandu Pentadbiran

Encik Ahmad Tazuddin Bin Eliasin - Pemandu Pentadbiran

Encik Afiz Bin Abdul Ghani- Penyelenggara Stor (GPS)

Puan Naimah Binti Abdul Kadir - Pekerja Am Pejabat (GPS)







Jumaat, 16 Julai 2010

MAJLIS PELANCARAN KOMPUTER SATU MALAYSIA DAN PELAN TRANSFORMASI POS MALAYSIA PERINGKAT NEGERI SABAH DI PULAU BANGGI

PULAU BANGGI, 15 Julai (Bernama) -- Peruntukan 10,000 komputer 1Malaysia untuk negeri Sabah adalah sebagai satu sentuhan komunikasi bagi masyarakat luar bandar, kata Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Seri Dr Rais Yatim.

Beliau berkata jumlah tersebut adalah daripada sejuta unit komputer riba yang diperuntukkan kerajaan dalam fasa pertama di bawah program Komputer 1Malaysia untuk diagihkan kepada pelajar sekolah menengah yang berkelayakan dan golongan berpendapatan rendah.

"Pengagihan komputer ini adalah gambaran kesungguhan kerajaan merealisasikan gagasan 1Malaysia menerusi peningkatan akses internet.

"Kita harap penerima kemudahan ini melanggan jalur lebar bagi membolehkan mereka mengakses teknologi yang canggih itu," katanya kepada pemberita selepas majlis penyerahan 100 komputer riba 1Malaysia kepada penduduk Pulau Banggi hari ini. Fasa pertama tersebut adalah sehingga Disember ini.

Katanya satu daripada kriteria di bawah program itu ialah memastikan penerima komputer sekurang-kurangnya membuat langganan jalur lebar bagi bulan pertama.

Rais berkata kementeriannya akan berbincang dengan para penyedia perkhidmatan jalur lebar supaya menawarkan pakej langganan jalur lebar yang berpatutan untuk memastikan hasrat semua yang terlibat dalam program Komputer 1Malaysia dapat menikmati perkhidmatan jalur lebar.

Katanya program itu akan membantu mencapai sasaran kementerian untuk merealisasikan kadar penembusan jalur lebar kepada 30.1 peratus isi rumah di Sabah pada hujung tahun ini, yang ketika ini pada kadar 17.3 peratus.

"Dalam aspek ini, kita perlu meningkatkan kadar pemilikan komputer dan penembusan jalur lebar bagi melahirkan masyarakat celik ICT setanding dengan negara maju.

"Dengan adanya program Komputer 1Malaysia ini dan usaha-usaha lain kerajaan, saya yakin sasaran Sabah pada penghujung tahun ini akan dapat dicapai dan seterusnya ditingkatkan lagi kepada 50 peratus pada masa depan," katanya.

Penerima hari ini terdiri daripada 65 pelajar sekolah menengah dan 35 penduduk kampung di sini yang merupakan sebahagian daripada 500 penerima di kawasan Kudat dan merupakan kumpulan pertama di Sabah yang menikmati program ini.

Seorang daripada penerima, Noraisyah Jalil, pelajar Tingkatan 5, SMK Banggi berkata kemudahan itu akan dapat membantunya menghadapi peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).

Noraisyah yang merupakan anak kelima daripada lapan beradik yang bapanya seorang nelayan manakala ibunya surirumah, berkata sekolah mereka hanya mempunyai dua buah komputer di bilik ICT yang perlu dikongsi semua pelajar.

Sementara itu, Rais turut melancarkan projek Kampung Wifi di Kampung Karakit berdekatan jeti pulau itu, yang akan membolehkan penduduk mengakses internet tanpa wayar dengan kelajuan sehingga 4Mbps dalam lingkungan jarak 300 meter radius dalam kampung tersebut.

Menurut Anggota Dewan Undangan Negeri (Adun) Banggi Abdul Mijul Unaini, seluruh pulau tersebut tidak mempunyai akses internet sebelum ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan


PEJABAT PENYELARAS FELCRA BERHAD PULAU BANGGI

FELCRA Berhad Pulau Banggi - Pertumbuhan Getah di Pulau Banggi menampakkan kesan yang positif

FELCRA Berhad Pulau Banggi - Tanaman Getah yang telah ditanam pada tahun 2007 di kawasan ladang Fasa 1